Laatste stukje… - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Straaten - WaarBenJij.nu Laatste stukje… - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Straaten - WaarBenJij.nu

Laatste stukje…

Door: robvdstraaten

Blijf op de hoogte en volg Rob

18 Juli 2010 | Canada, Calgary

Bij deze het laatste stukje vanuit Calgary. Morgenvroeg vliegen we weer naar huis, maar in de tussen tijd hebben we toch nog van alles gedaan. Om te beginnen nog maar even over de stage, ben er wel trots op, dus vandaar :) Afgelopen vrijdag hebben we onze beoordeling gekregen van de professor en die was zeer te spreken over onze stage en het werk wat we geleverd hadden. Aangezien we de afgelopen weken er hard aan ons project hebben moeten werken was dit dan ook wel een beloning op ons werk.

Daarnaast hebben we in de afgelopen 12 dagen ook een road-trip gemaakt. Aangezien we nu hier zijn moeten we toch ook iets van het land gezien hebben en naar mijn mening is dat aardig gelukt. In de 12 dagen hebben we ruim 3200 km gereden en veel leuke en mooie dingen gezien.

Om de trip te kunnen maken hebben we een auto gehuurd en zijn we zaterdag de 3e juli vertrokken. Het plan was om eerst naar Lake Louise te gaan om daar te kunnen hiken en dan door te rijden richting Vancouver. Aangezien het weer erg slecht was, zijn we meteen doorgereden naar Kelowna. Hier was het weer nog niet veel beter, maar hebben we toch gekampeerd en zijn we de volgende dag doorgereden naar Vancouver. Hier was het 30+ dus dat was wel beter als 10 graden en regen. Hier hebben we eerst wat door stanley park gelopen en daarna zijn we opzoek gegaan naar een hostel waar we de komende dagen konden slapen. Eenmaal gevonden zijn we wat gaan eten naar het strand geweest en hebben we daarna nog een biertje gedronken.
De volgende dag hebben we door de stad geslenterd en zijn we naar wat attracties van de olympische spelen geweest, het oudere stadsdeel “Gastown” en downtown bekeken. Ook was deze dag de halve finale, dus eerst maar bij het informatie centrum vragen waar we het beste heen konden gaan. Uiteindelijk hebben we de wedstrijd in een volledig met Nederlanders gevulde, oranje kroeg gekeken. Erg gezellig.
Na de wedstrijd hebben we nog even in het park rond gehangen en zijn we daarna doorgereden naar Vancouver Island. Zelf wist ik niet dat dit zo enorm groot was, maar het heeft dezelfde grootte als Zwitserland. Rond 8 uur reden we van de ferry af en om 9 uur waren we in Victoria, de hoofdstad van Britisch Colombia. Hier hebben we ook eerst weer een hostel gezocht en hebben we daar wat gegeten. De volgende dag hebben we een paar fietsen gehuurd, zodat we Victoria konden verkennen. Ook hier hadden we weer de zwembroek meegenomen zodat we naar het strand konden gaan. Eerst zijn we door downtown gefiest naar de kust en daar een heel stuk langs gefietst. Uiteindelijk kwamen we bij het strand aan en hebben we daar een tijdje gelegen. Het water was alleen te koud om in te zwemmen, al heeft Martijn het wel even geprobeerd. Voor zo’n 10 seconden schat ik. Daarna weer op de fiets terug naar het hostel, even douchen en downtown in om wat te eten. Ook was hier deze avond een klein SKA-FESTIVAL. Echt helemaal geweldig….relaxte muziek, met een ijsje in het gras in de zon liggen…wat wil je nog meer! Nadat ook het gras hard begon te worden zijn we nog even door de haven gelopen en uiteindelijk naar een pub Scottish Pub gegaan en hebben we ons goed gedaan aan wat locale biertjes.

De volgende dag stond er een lange rit op het programma en zijn we van Victora, via Wishler naar Kamloops gereden. De weg van Vancouver naar Wishler is echt helemaal geweldig, maar Wishler viel ons erg tegen. Aangezien hier afgelopen jaar de olympische spelen zijn gehouden hadden we hier nog wel wat van verwacht, maar het was erg dood en er hing nog 1 bordje met Vancouver 2010…beetje jammer maar daar doe je niks aan. Daarna door naar Kamloops, de prairie, met een heel ander landschap (toch nog wel met verschillende bergen wat we niet hadden verwacht. Tijdens een van onze tussenstops kwamen we een vrachtwagen chauffeur tegen die vertelden dat hij 42 graden had gehad die dag, gelukkig hadden wij dat niet gehad. Ook in Kamloops hebben we weer gekampeerd en zijn we de dag daarna doorgereden naar Jasper. Ook in Jasper was het mooi weer, dus maar eens kijken bij het informatie centrum voor wat hikes en iets om te raften. Helaas zagen we hier dat er slechter weer aan kwam en de 35 graden over was. Allereerst hebben we onze tent weer opgezet en zijn we boodschappen gaan doen om te bbq’en. De dag erna regende een beetje, maar aangezien het niet erg koud was zijn we toch gaan hiken. Hiervoor zijn we naar het Maligne Lake gereden om daar de Bald Hills te beklimmen en van bovenaf het meer te kunnen zien (het meer is 28 km lang en 1 km breedt).

Helaas moest Martijn eerder afhaken aangezien die last had van zn scheen, ik ben wel verder doorgelopen naar de top. Onderweg naar boven kon ik het meer mooi zien, ondanks de bewolking. Eenmaal boven aangekomen begon het harder te regenen en werd het erg koud. Ook stonden hier geen bordjes meer waar de route liep en iedereen vroeg aan elkaar waar ze heen moesten gaan, maar niemand kon dat echt vertellen. Ik ben terug naar beneden gelopen en daarna zijn we doorgereden naar de Maligne Canyon waar we ook nog een stukje hebben gehiked. Aangezien het weer niet veel slechter was geworden, maar te slecht om te bbq’en zijn we zo wat boodschappen gaan doen om toch wat te eten. Dit viel echter niet mee, aangezien we niks hadden om op te koken, maar uiteindelijk hadden we onze buik toch vol. De dag erna was de finale, maar vooraf zijn we gaan raften. Om 8.30 uur werden we verwacht en dan konden we vertrekken, de dag ervoor hadden we dit al gereserveerd en toen waren we pas de eerste 2. Nu hadden ook 2 duitsers zich ingeschreven en konden we met zn 4 gaan raften. Het raften was erg leuk…sommige stukken waar we flink moesten paddelen en sommige stukken waar we lekker om ons heen konden kijken. Ook het weer was beter deze dag en het zonnetje scheen zelfs. Daarna snel terug naar de camping, even douchen en terug naar het stadje om het voetballen te kijken. Hier wil ik verder niet meer teveel over zeggen

De dag erna stond er weer een hike op het programma, maar aangezien het zo hard regende ging dat niet. Dus zijn we doorgereden naar de Hot springs en hebben we daar een paar uur in het warme water liggen badderen. Ook heel relax. Hier zagen we dat boven ons op de berg verse sneeuw viel, voor ons erg raar midden in July, voor de canadese niet heel speciaal. De volgende dag zijn we doorgereden naar Lake louise, om ook daar nog rondom te kunnen hiken. Aangezien we langs de icefield parkway zouden rijden wilde we hier een tussenstop maken. Helaas ging dit niet zoals gepland. Onderweg hebben we zeker 100 km sneeuwstorm gehad en toen we bij de gletsjer aankwamen hing er een grote wolk voor zodat we dus echt helemaal niks konden zien. Beetje jammer, maar dan komen we hier nog maar voor terug. In Lake Louise aangekomen voorspelde ze ons beter weer voor de volgende dag, maar aangezien er weinig binnen activiteiten waren moesten we ons toch echt zelf nog gaan vermaken de rest van de middag. Eerst maar weer de tent op zetten, zodat die een beetje kon drogen. S morgens hadden we deze zo snel mogelijk in de auto gestopt, vanwege het slecht weer. Daarna maar ergens gaan kijken voor een warme chocomel en iets om te eten. We zijn uiteindelijk gaan eten in het oude station van Lake Louise. Hiervoor moesten we eerst nog wel even zoeken, maar daarna hebben we ons buikje strak rond gegeten.

Aangezien het de tweede dag in Lake Louise mooier weer werd zijn we naar de plain of the six glaciers gewandeld. Onderweg was het erg druk en eenmaal boven aangekomen hebben we even wat foto’s gemaakt en zijn we weer omgedraaid en doorgelopen naar het theehuis en daarna ging de hike verder naar Lake Agnes. Hiervoor moesten we eerst over de top, wat een zeer steile klim was. Boven aangekomen op de top hadden we een heel mooi uitzicht op Lake louise en hier hebben we dan ook even wat gegeten. Daarna door naar Lake Agnes, wat in een mooie Canyon ligt en ook hier even bij het theehuisje langs gegaan. Daarna door naar beneden naar Mirror Lake en terug naar Lake Louise. Vervolgens zijn we nog doorgereden naar het Moiraine Lake (als ik het goed schrijf). Hier waren we ook al met mn moeder geweest, maar toen stond er nog niet zoveel water. Nu was het helemaal vol gelopen en dit was denk ik het mooiste meer wat ik tot nu toe heb gezien. Hier zijn we ook nog een klein stukje gaan hiken naar het cosolation lake. Dit was denk ik een van de mooiste canyons die we gezien hebben, met maar een klein meertje, maar ook weer heel mooi helder blauw groen water. Aangezien het weer nog steeds geweldig was zijn we een paar biertjes gaan halen en wat vlees om te kunnen bbq’en.

Op onze laatste dag zijn we terug gereden naar de gletsjer. Hier zijn we eerst naar de tong van de geletsjer gelopen zoals ze dat noemen. Dit was niet zo heel spectaculair en er stonden overal bordjes met mensen die in de gletsjer waren gestorven etc etc. Daarna zijn we met de explorer naar boven gereden naar de top van de gletsjer. Hier hadden we een mooi uitzicht over de gletsjer maar na 20 min. reed het apparaat alweer terug. Verder mocht je ook niet verder over de gletsjer aangezien dit te gevaarlijk was. Nu restte ons nog alleen de rit terug naar Calgary en dan zat onze vakantie er alweer op. Onderweg zijn we nog wel overal gestopt om nog wat foto’s te maken, aangezien het ook hier weer erg mooi was.

Terug in Calgary aangekomen was de Stampede begonnen. Dit is het evenement waar heel Calgary en omstreken het hele jaar naar uit kijken hebben wij zo het idee. Eerder hadden we ook al gevraagd, wat moeten we nu echt gezien hebben in Calgary dan zegt iedereen stampede. Dit is een groot Cowboy gebeuren met rodeo shows etc etc.

Gisteren zijn we dus nog naar de Rodeo geweest, wat erg vermakelijk was. Eerst was er rodeo op paarden, met tussendoor allerlei andere activiteiten en uiteindelijk ook nog rodeo op stieren. Ik zweer het, die mensen die op zo’n stier klimmen zijn echt niet goed bij hun hoofd. Na 2,5 uur was het afgelopen en zijn we nog even over de rest van het terrein gelopen, wat voornamelijk kermis en eet kraampjes was.

Maandag morgen om half 8 vliegen we, via Chicago naar Dusseldorf en dan gaan we daarna weer naar huis. Achteraf kan ik terug kijken op een geweldige ervaring waarin ik veel heb geleerd. Veel nieuwe mensen heb leren kennen en een hele leuke stage heb gehad.

Tot binnenkort weer allemaal.

(sorry dat ik geen foto’s erbij heb geplaatst, maar die moet ik nog eerst van mn camera afhalen. Zal er nog een aantal plaatsen als ik weer thuis ben. Of we kijken ze zo wel!!)

Groeten!!