Koninginnedag - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Straaten - WaarBenJij.nu Koninginnedag - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Straaten - WaarBenJij.nu

Koninginnedag

Door: robvdstraaten

Blijf op de hoogte en volg Rob

09 Mei 2010 | Canada, Calgary

Vorige week vrijdag was het natuurlijk Koninginnedag en in Nederland is het dan overal een groot feest! Natuurlijk konden wij het, ondanks dat we in Canada zijn, niet laten om toch ook Koninginnedag te vieren (samen met Robert en Ellen). Martijn en Ellen hadden gezocht of er in Calgary iets georganiseerd werd, aangezien hier toch ook verschillende Nederlands zitten.

En natuurlijk, het Nederlandse consulaat organiseerde op een feestje in de “Danish Canadian Club”, een borrel gevolgd door een diner met big-band zodat iedereen naderhand met de voetjes van de vloer kon. We konden nog de laatste kaarten krijgen, dus op vrijdagmiddag 6 uur gingen we met Robert en Ellen, vol verwachting Koninginnedag vieren! Vooraf hadden we al flink gespeculeerd over wat we zouden aantreffen. Veel oude mensen, of ook enkele jongere mensen? Allemaal Nederlanders of veelal Canadese? Geen idee, maar het zal vast leuk worden.

Aangekomen bij de club liepen we de zaal op de begane grond binnen, hier zaten allemaal 60+ flink te schransen en keken ons allemaal met grote ogen aan. Wat komen jullie hier doen?! Na even nagevraagd te hebben of we goed zaten, bleek dat we op de eerste verdieping verwacht werden. Onderweg naar boven kwamen we al meerdere oudere mensen tegen, maar bij de ingang van de zaal stond een vrouw in een wit “gelaat” met oranje hoed die ons verwelkomde en feliciteerde met de verjaardag van de koningin.
Vervolgens konden we een welkoms drankje nemen…ze hadden 1 fles oranjebitter en de rest was gevuld met jenever en een plekje uitzoeken. Onderweg naar de eerste tafeltjes werden we aangesproken door Frank, een Nederlander die bij Shell werkte en vroeg zich af wat wij als jongeren kwamen doen tussen al die oudjes…nou ja dat was makkelijk, ook wij willen Koninginnedag vieren en verder is er niet zoveel te doen…dat kon hij alleen maar bevestigen. Hij nodigde ons uit om bij hem aan tafel te komen zitten tijdens het diner, alleen verwachte hij nog 8 andere mensen. Aangezien er maar 8 stoelen aan een tafel stonden, leek het ons een beter plan om een ander tafeltje te kiezen. We zijn toen bij een paar andere jongeren, die inmiddels een jaartje net buiten Calgary woonden gaan zitten. Even later kwam er nog een Canadese vrouw met haar Nederlandse nichtje bij zitten en kon wat ons betreft het diner beginnen. Als voorafje hadden we ons namelijk al goed gedaan aan de ontdooide haring en jonge en oude Nederlandse kaas (die we inmiddels erg missen).

Het diner, buffet, bestond uit 2 salades, sla, gebakken aardappeltjes, vlees (beenham) met saus, garnaaltjes en Canadese kaas (die niemand echt lekker vond) en achteraf konden we nog voor een toetje gaan…cheesepie met kersen. Per tafel mocht iedereen langs het buffet lopen en iedereen die terug liep naar de tafel, liep met een overvol bord…nederlandser kon het volgens ons niet. Na het eten nog maar net achter de kiezen te hebben begon de speech, van de vrouw met oranje hoed en volgens ons had ze hier al het hele jaar op uitgekeken…jammer genoeg stelde het niet zo veel voor. Daarna begon de loterij, op ieder kaartje stond een nummer waarmee je automatisch deelnam aan de loterij. Alleen Martijn had prijs, een modelvliegtuigje van de KLM (wat nu bij ons op de schouw staat). Daarna begon de bigband te spelen en gingen alle oudjes met de voetjes van de vloer. Wij hebben nog even met Frankie en zn kameraden van de Shell staan kletsen en deze jongens beloofde ons ook nog even mee te gaan naar de kroeg (aangezien om 10 uur alles was afgelopen). Maar ze moesten wel weer op tijd naar huis anders zou de babysitter boos worden.

Na uit eindelijk van alle andere afscheid genomen te hebben kwamen we om 11 uur aan in District een soort van eet cafe waar eigenlijk altijd live muziek gespeeld wordt en ze hun eigen bier brouwen…erg lekker. Jammer genoeg was de band al aan het opruimen en erg druk was het ook niet meer, mja niet zo erg wij vermaken ons toch wel. Even later kwamen Frankie en zn maten ook nog en hebben we nog een hele gezellige avond gehad. Frankie stelde zelfs voor om iedere derde donderdag van de maand in district een Nederlandse borrel te organiseren omdat hij het zo gezellig vond. Dus eens kijken wat hier over een paar weken van terrecht komt en of ze het nier vergeten zijn. Daarna gingen ze naar huis,want de oppas zat immers te wachten, wij hebben ons biertje opgedronken en rondom 1 uur werden we de kroeg uitgeveegd.

Uiteindelijk konden we terug kijken op een aparte maar zeker geslaagde Koninginnedag 2010.

Dit weekend zijn we naar Drumheller gegaan. Hier zijn veel fossielen van dinosaurussen gevonden, is een groot deel van het landschap “badland” en zijn enkele hoodoos. We zijn eerst naar het museum gegaan waar alle fossielen zijn opgebouwd van verschillende dino’s.
Ondanks dat ik niet zoveel met dino’s heb was het toch wel leuk om te zien en met de gedacht dat het toch ooit geleefd heeft en de overblijfselen hiervan gevonden zijn stond er erg veel tentoongesteld. Daarna zijn we even wat eten en door naar het badland landschap, we konden een route rijden van zo’n 20 km waarin verschillende uitzichtpunten waren (zie fotos).

Het volgende punt op de agenda waren de hoodoos…grote stenen van 5-7 m hoog die door de wind zijn uitgesleten. Zelf had ik iets heel groots verwacht, maar aan de kant van de weg stonden een paar pilaren met daarop een grotere steen. Het leek een beetje kunstmatig/aangelegd, maar dat zou het niet moeten zijn. Daarna zijn we nog even doorgereden naar een oude houten kolenmijn, hier hebben we even rondgekeken en daarna op het gemak teruggereden naar Calgary.

Afgelopen week hebben we onze eerste metingen uitgevoerd. We waren allebei heel benieuwd of de probe van het echo apparaat tijdens het rennen bleef zitten. Na 2 proefpersonen gemeten te hebben lijkt het erop dat de probe goed blijft zitten en we onze metingen kunnen voortzetten.
Morgen (maandag) is professor Herzog onze proefpersoon, ten eerste omdat hij ons protocol wil zien en ten tweede omdat hij ook benieuwd is hoe goed/slecht de probe blijft zitten tijdens het rennen. Mocht morgen alles goedgekeurd worden door Walter, dan kunnen we nog enkele pilot metingen uitvoeren zodat we deze resultaten kunnen verwerken en kijken hoeveel tijd we daarmee kwijt zijn. En de verdere planning opzetten voor de overige metingen, proefpersonen gaan zoeken en alle overige zaken regelen.

Groeten!!!

• 11 Mei 2010 - 07:33

Hoi Rob:

hier effe een berichtje uit liessel. zo te lezen gaat het met jullie wel goed.Hier is het een beetje hetzelfde de lente wil ook nog niet echt komen ons marieke staat voor haar eindexamen en henk is met de zaalvoetballers gepromoveerd geloof ik heel veel groetjes en succes met je studie Hanny

• 11 Mei 2010 - 09:14

Anja:

Haa Rob!
    Zo te zien weer een hoop meegemaakt! Leuk om je verhalen zo bij te houden :) Veel plezier en succes nog!
    xx Anja

• 15 Mei 2010 - 18:57

Nienke:

Heey Rob en Martijn,

Leuk om weer wat te lezen! En leuk ook om te zien dat jullie koninginnedag op de ambassade toch wel anders dan van mij toen. Maar wel weer grappig om haring en kaas te kunnen eten (vond ik toen tenminste).
    Bij ons werd na de borrel van de ambassade ook een afterparty georganiseerd, toch wel leuk om meer nederlanders te ontmoeten in het buitenland ;)

En leuk ook om wat van jullie belevenissen te lezen! En de foto's te zien!

Liefs x

• 18 Mei 2010 - 13:53

Yvonne:

hey Rob,
    die mijnwerkers outfit staat je goed, hebben jullie tijdens het koninginnedag diner het volkslied niet gezongen. Groetjes en veel pliezier.
    yvonne en wim

• 18 Mei 2010 - 15:11

Rob Van Der Straaten:

Ohwja helemaal vergeten...zeker hebben we dat gezongen.

Alleen ging het (volgens ons) in de verkeerde volgorde, we hadden eerst het Canadese en daarna het Nederlandse gezongen.

• 19 Mei 2010 - 16:16

Leo En Jose:

He working at the coolmine, working at the coolmine of niet. Gezongen met hand on the brust? Hebben julli nog steeds winter daar? Of komt het zonnetje ook door?