go green, go dutch, go bike - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Straaten - WaarBenJij.nu go green, go dutch, go bike - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Straaten - WaarBenJij.nu

go green, go dutch, go bike

Door: robvdstraaten

Blijf op de hoogte en volg Rob

21 Mei 2010 | Canada, Calgary

Afgelopen weekend hebben we meegedaan aan een promotie actie van de gemeente Calgary om het fietsen in Calgary te promoten; Go Green, Go Dutch, Go Bike. Hiervoor moesten we zondag morgen om 9.30 verzamelen in Downtown. Aangezien we de zaterdag avond nog een kampvuurtje hadden gemaakt, wat worstjes hadden geroosterd boven het vuur en enkele biertjes hadden gedronken, voelden de benen zondagmorgen nog een beetje zwaar.
Maar ondanks dat melden we ons zondagmorgen netjes op tijd en kregen we een oranje shirtje, met voorop de slogan en achterop 2 fietsen die tegen elkaar botsten. De go Green, go Dutch, go Bike werd geopend door prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven en er werden enkele woordjes gesproken door andere belangrijke mensen. Daarna werd door Pieter van Vollenhoven het geschenk onthuld wat zij aan de stad Calgary schonken. In het teken van het fietsen werd een van Nederlands meest innovatieve uitvindingen geschonken, "the Mushroom". De paddenstoel die in Nederland vaak langs fietspaden staat om de weg te wijzen.
Na alle officiële dingetjes gehad te hebben kon de fietstocht beginnen. Voorop ging prinses Margriet en Pieter v. Vollenhoven en wij mochten daar in een lange slinger achteraan fietsen. Na een kilometer stopte de stoet even en stapte ze af, waarna wij zijn doorgereden. De rit was ongeveer 5 kilometer lang en liep vanaf downtown, langs de bow-river naar het noorden, daarna konden we over de brug weer terug naar downtown. Aangekomen bij ons verzamel punt kregen we een flesje water en een “stroopwaffel”. Na ons hieraan goed gedaan te hebben, begon er nog een loterij waar je vooraf kaartjes voor had kunnen kopen, de prijs was een batavus fiets, daarnaast werden er nog 20 fietsen weg gegeven aan “Calgary boys en girls society”.
Daarna zijn we met zn tweeën doorgefietst, ook weer langs de bow, naar het olympic plaza, waar in 1988 de olympische winterspelen zijn gehouden. Hier was het aardig uitgestorven aangezien net de laatste sneeuw verdwenen was en ze nu aan het voorbereiden zijn op het zomerseizoen. Maar ondanks dat hebben we toch wat fotos kunnen maken en zijn we een stukje langs de bobbaan gelopen.
Daarna toch maar weer richting huis gegaan en onderweg nog een ijsje gegeten, lekker in het park in het zonnetje gelegen en uiteindelijk kwamen we rond 4 uur, licht verbrand uitgeput thuis.

• 25 Mei 2010 - 12:41

Yvonne Hanssen:

En waar zijn de aktie-foto's van jullie met prins en prinses op de fiets door Calgary

• 31 Mei 2010 - 07:49

Stijn Michielse:

Ha Rob (en Martijn),

Mooi om te zien dat het fietsen een beetje gepromoot wordt. Dat Olympic Plaza is wel gaaf om te zien, je kunt ook van die springschans af tokkelen. Komen er nog foto's bij?

Maak er nog wat mooi van, zodat je project goed afgerond wordt. Verder hoop ik dat het weer iets beter wordt (Edmonton had nog sneeuw van het weekend), zodat je tenminste veel van de omgeving kunt verkennen. Over een 39 dagen schijnt er een of andere rodeo ;) te zijn in Calgary.

Groetjes vanuit Leuven!

• 14 Juni 2010 - 19:57

Jose En Leo:

hoi rob

hoe is met jouw?
    lang niets meer van je
    gehoord vanuit Canada.
    nog nieuwe avonturen beleefd? we wachten vol
    spanning. kun je het wk
    ook een beetje volgen?